Slash na Living the Dream postrádá diverzitu, vyměňuje rokenrol za opatrnost

Slash featuring Myles Kennedy & The Conspirators
Slash featuring Myles Kennedy & The Conspirators | Foto: Robert John

Tři dlouhé roky jsme museli čekat, než formace Slash ft. Myles Kennedy & The Conspirators vypustí do éteru další nahrávku. Ta, i přes znovusjednocení Guns N’ Roses a potvrzení příchodu jejich první desky po více než deseti letech, je konečně tady a my se nyní podíváme, jaký sen Slash a jeho parta na Living the Dream vlastně opěvují.

Album kapela oznámila světu společně s vypuštěním singlu Driving Rain. Ten přišel na Slashe s poměrně netypickým riffem a už tím předznamenal, že se kytarista ve své tvorbě opět posunul o kousek dál. Naopak naprosto beze změny zůstal Myles Kennedy, jenž už klasicky po v podstatě odříkaných slokách v refrénu připomíná, jak společně se Slashem a trojicí Brent Fitz, Todd Kerns a Frank Sidoris dokáže song zničehonic doslova odpálit a rozjet ho jako nezastavitelný vlak. Jedna rádiová bomba ale album nedělá.

Living the Dream jako takové zahajuje skladba The Call Of The Wild a byť jako intro, které by mělo posluchače vtáhnout do děje celé desky, svůj účel splňuje, je to tak docela všechno. Slash s kapelou svým posluchačům sice úvodní skladbou říkají, že nová deska je tady, moc ale neukazují, co nového na ní je a v čem by měla být, třeba oproti té předešlé, nějak převratná.

S postupným posloucháním ovšem vychází najevo, jak se letošní počin od alba World on Fire z roku 2015 liší. Není to ale nic moc lichotivého – z tvorby totiž jako by se vytratila pro Slashe a jeho sólovou dráhu tolik ikonická hravost. Přesně ta, se kterou v roce 2010 přišel na svém debutovém albu, a následující léta s ní, jako s klíčem k úspěchu, pokračoval. Místo ní ovšem nyní nastoupila jakási jistota a opatrnost.

Přesně to ukazuje už hned další píseň v pořadí, Serve You Right. Po kytarovém intru následuje vesměs odpovídaná sloka a po ní Myles Kennedy táhne refrén tak, jako by s ním chtěl omotat zeměkouli. A Slash ho táhne s ním – stejně jako na skladbě My Antidote, Lost Inside The Girl, Read Between The Lines nebo Sugar Cane. V zásadě jediné, co od sebe jednotlivé skladby výrazněji odlišuje, jsou intra a Slashova sóla.

Když už ale očekávání opadnou a pomalu se přejde z aktivního poslechu na pasivní, jsou to právě kytarová sóla, co dokáží navrátit zájem zpět. Deska krom výkonů typu „běžná výplň songu“ totiž obsahuje jak technické skvosty, nimiž Slash demonstruje svou stále postupující kytarovou evoluci (My Antidote), tak i kreativní kousky plné smyslných a gradujících bendů (Lost Inside The Girl, The Great Pretender), na které jsme od muže v klobouku zvyklí už z dob Guns N’ Roses.

Nápaditost jednotlivých riffů a melodických linek songů se však, pakliže už nějaká explicitně je, často ztrácí ve snaze o zbytečnou tvrdost. Místy deska působí, jako by Slash chtěl navázat na drive songů, které vypouštěl do éteru v dobách Velvet Revolver, v kombinaci s ohlušujícím metalovým soundem a po chvíli stereotypním Mylesem Kennedym to však k ničemu nevede. A místo chytlavého a zapamatovatelného rock’n’rollového songu tu rázem máme tvrdě znějící flák, který naživo sice bude pravděpodobně burcovat publikum o sto šest, při poslouchání studiovky ale tlačítko “repeat” zmáčknout nedonutí.

A tak to je, až na čestné výjimky (Driving Rain, Mind Your Manners), celých 52 minut. Jistota, konzistence, ale i hudební preciznost a muzikantská genialita převládají nad jakýmikoli jinými aspekty letošní nahrávky. V celkovém měřítku bychom dokonce mohli mluvit o funkcionalisticky koncipovaném albu. A je to ku překvapení všech, spíše než preciznost a konzistence totiž Slashovu kytaru po dlouhá léta vystihovala její zábavnost.

Living the Dream zkrátka přináší to, na co si Slash a Myles mohou společně vsadit, že bude fungovat, ale ani o trochu víc. A je to škoda, potenciál obou umělců je totiž mnohem větší než 12 songů, z nichž 10 zní vlastně stejně. Album sice nabízí příjemný poslech, ale postrádá diverzitu a ikonickou rokenrolovou hravost a rebelii. Namísto spanilé jízdy nebezpečnými zatáčkami plné adrenalinu díky všudypřítomným překvapením jsme dostali opatrnou projížďku po rovné silnici, která se možná místy vychýlí, nezapomenutelný zážitek ale nenabízí. Přičemž spíše než o zklamání můžeme hovořit o překvapení.

Slash - Living the DreamSlash ft. Myles Kennedy & The Conspirators – Living the Dream

Skladby: The Call of the Wild, Serve You Right, My Antidote, Mind Your Manners, Lost Inside The Girl, Read Between The Lines, Slow Grind, The One You Loved Is Gone, Driving Rain, Sugar Cane, The Great Pretender, Boulevard of Broken Hearts
Celkový čas: 52 min
Vydavatelství: Roadrunner Records