Krásný smutný den hrdě doplňuje diskografii Vypsané fiXy

Vypsaná fiXa | Zdroj: facebook.com

Příznivci pardubické Vypsané fiXy se konečně dočkali nové desky. Krásný smutný den má různorodou skladbu písní, punkové zběsilosti střídají pomalejší kusy. Celkově mohou být fanoušci spokojeni, každý si v tom najde to své.

Před vydáním novinky pojmenované Krásný smutný den visel ve vzduchu otazník, na kolik bude deska ovlivněna odchodem baskytaristy Mejna. A zdá se, že kromě pár skladeb kapela žádný smutek nedrží. Je vidět, že si Vypsaná fiXa dala opravdu záležet. Písničky jsou dotažené k úplné dokonalosti, za což se samozřejmě zasloužil i producent Ondřej Ježek, s kterým fiXa navázala spolupráci vůbec poprvé. V písničkách je oproti jiným nahrávkám věnován velký prostor samotným nástrojům. Ať už to jsou kytarové vyhrávky, Mejlovy sóla nebo speciální nástroje, například xylofon nebo pozoun. Právě pozoun zní v pilotním singlu Krásný smutný den, který vypustila kapela už v půlce února. Kdo si však myslel, že bude nová studiovka v podobném duchu, ten bude zřejmě velmi překvapen. Vedle této veselé skladby stojí i mnohem tvrdší či méně radostné písně. Pomalé kousky střídají punkové zběsilosti, tedy ty, které máme na fiXe nejraději, jsou jedním ze znaků desky. Celkově má deska přece jen ponuřejší podtext, hudebně i textově. To dokazuje například hned druhá skladba Bubák.

Ještě před ní si ale můžete užít klasickou fixovku Kdo se s náma odpoutá, která otevírá celé album. Skladby obvykle začínají nějakým Pítrsovým odklepáním, hned pak se strhne smršť energie a hutnosti. Nejinak tomu je i u písně Karma je Mike Tyson, která je přesně tak tvrdá, jak fiXa před vydáním slibovala. Zpěvák Márdi jde místy do ječáku, což dělá ze skladby tu správnou divočinu. Ono by to nebylo tak neobvyklé, kapela dokáže na koncertě rozjet i sebeklidnější písničku, ale na albu na to v takové míře zvyklí nejsme. Jednotlivé písničky na sedmé studiové desce jsou velmi rozdílné a zajímavé. Například Boty proti bustru obsahují mimo čtveřice klasických nástrojů také foukací harmoniku. Poslední skladba na albu, Šúrka mikrofón, je zakomponovaná do koncertního prostředí s ovacemi fanoušků a Malá noční hudba zase přináší skvělou akustickou melodii.

Je fakt, že občas tu a tam poznáte známou melodii, když se píseň podobá nějaké starší skladbě. Na druhou stranu je to, vzhledem k rozsáhlosti repertoáru Vypsané fiXy, pochopitelné a pozná to jen pozorný posluchač. Skladba Výhodou je svým stylem a rytmem trošku připomíná sesterskou bandu Mňágu a Ždorp. Oproti tomu Zapadá hipík je skvělý příklad rádiové hitovky. Má přesně ten potenciál, kdy slyšíte začátek písně a říkáte si: ,,Jé hrajou tuhle! Ale jaká to je? No jasně, fiXa!“ Na albu Krásný smutný den jsou vlastně všechny písničky hrozně chytlavé. Ať už je to melodie, rytmus nebo texty, písničky se vám rychle dostanou do hlavy a stanou se takovými těmi parazity, co vás otravují celý den.

Vypsaná fiXa
Vypsaná fiXa

Krásný smutný den je ve své podstatě staronová deska, protože na první pohled přináší samé novoty, na druhý má však své fixácké jádro – tedy prvky, podle kterých Vypsanou fiXu vždy poznáte. Díky doprovodným vokálům je to také poslední možnost zavzpomínat na baskytaristu Mejna (ten z kapely odešel na konci minulého roku, desku ale ještě nahrál). Novince přijdete na chuť okamžitě, zpočátku si ji budete pouštět stále dokola. Dá se o ní zároveň říci i to, že je takovým průřezem diskografií Vypsané fixy. Některé skladby připomínají ranější tvorbu kapely, jiné zase dosud poslední album Detaily. Vypsaná fiXa má jistou budoucnost na poli české hudby, její ambice stále rostou a roste též počet fanoušků. To nás přivádí snad k jedinému mínusu, který tohle album přináší. Nastává totiž otázka, jak dlouho bude stále lepší a oblíbenější kapele stačit malá klubová scéna, na které fanoušci kapelu vítají nejraději. Na závěr takové malé přirovnání: deska Krásný smutný den je jako energetická tyčinka namáčená v hodně černým kafi.

Krásný smutný den

Vypsaná fiXa – Krásný smutný den

Skladby: Kdo se s náma odpoutá, Bubák, Caddy, Boty proti bustru, Zapadá hipík, Malá noční hudba, Karma je Mike Tyson, Krásný smutný den, Krákow Glówny, Gigi, Výhodou je, Šúrka mikrofón