TIP REDAKCE: Živák od King Gizzard skrývá mikrotonální meditaci i úderný thrash metal

King Gizzard & the Lizard Wizard | Zdroj: facebook.com/kinggizzardandthelizardwizard

Kapela King Gizzard & the Lizard Wizard pochází z Austrálie a dnes patří mezi ty nejviditelnější a taktéž nejnápaditější interprety ve světě psychedelického rocku. Stejně tak je známá svou obrovskou kreativitou a výjimečnou činorodostí. V kontextu letošního roku se o tom lze nejlépe přesvědčit při poslechu živého alba Chunky Shrapnel.

King Gizzard & the Lizard Wizard vznikli před deseti lety v australském Melbourne a mají toho za sebou už tolik, že by to jiným umělcům vystačilo na bohatou dlouholetou kariéru. Mají na svém kontě už patnáct řadových desek, a co je podstatnější, všechny se hudebně vydávají různými směry, avšak stále je čitelný ten samý umělecký rukopis a stejný cit pro psychedelickou hudbu. Frontman Stu MacKenzie si dal před dobou za cíl naučit se každý rok na nový hudební nástroj, což samo o sobě svědčí o jeho obrovské oddanosti rockové hudbě a neutuchající chuti stále tvořit něco nového. Nezáleží na tom, zda je řadová deska od King Gizzard bližší klasickému pojetí psychedelie, šedesátkovému soft rocku, syrovému garážovému zvuku nebo thrash metalu – všechny skladby jako by patřily do obrovského gizzardího vesmíru, kde má vše své místo a kde vše vzájemně funguje.

Čtěte také: Australští King Gizzard se na nové desce vydali cestou thrash metalu

Do letošního roku vstoupili s velkým dárkem fanouškům a zároveň své rodné zemi. Na server bandcamp.com nahráli nahrávky ze svých loňských koncertů a výtěžek z prodeje věnovali na boj proti nekonečným požárům, jež dlouho sužovaly velkou část Austrálie. Koncerty dohromady vyšly na živém albu shrnutém pod název Chunky Shrapnel. Jedná se o záznamy z Lucemburku, Manchesteru, Utrechtu, Madridu, Londýna, Bruselu, Barcelony a Milána. Společně ukazují, že King Gizzard jsou velmi šikovní ve studiu, avšak ještě zkušenější a mocnější na pódiu.

Jedná se o dvoualbum plné života i té nejvyšší muzikantské zručnosti. Unikátem je téměř dvacetiminutová skladba A Brief History of Planet Earth, která je sestavená hned z několika songů zahraných v různých místech. Dalším muzikálním vrcholem je píseň River, která se už ve své původní podobě z desky Quarters dá jednoduše připodobnit k bezmála dokonalému hudebnímu vyjádření dlouhé tekoucí řeky. Na živé podobě této skladby se však muzikanti dostávají ještě na vyšší úrovně svého umu, když se nechají spolu se svými nástroji unášet v širokých vlnách pomyslného veletoku.

Čtěte také: TIP REDAKCE: Australští King Gizzard a jejich neskutečná tvůrčí invence

I v jiných skladbách je však slyšet obrovské nasazení a zejména pak v písni Planet B. Ta otevírá dosud nejtvrdší album v diskografii King Gizzard, a sice Infest the Rats’ Nest, kterou kapela dokázala, že ani pravověrný thrash metal jí není cizí. Skupina zároveň dala posluchačům tisíc a jednu možnost přesvědčit se, že jestli je tahle banda australských šílenců opravdu někde doma, je to v meditativních mikrotonálních melodiích. Pro tuto nezvyklou žánrovou cestu jsou nejtypičtější navazující skladby Inner CellLoyaltyHorology. Ty posloužily jako epický vrchol desky Polygondwanaland, jež jen tak mimochodem vyšla v roce 2017 spolu s dalšími čtyřmi rovnocennými a právoplatnými alby.

Solidní nálož kvalitně zahraných živých záznamů však není to jediné, s čím King Gizzard & the Lizard Wizard letos přišli. Na světě je už několik nových skladeb a očekávání celé nové řadovky Straws in the Wind. Kapela dodala, že ve vzduchu ještě letos visí další živá deska a že na příští rok můžeme doufat ve vznik rovnou tří řadových desek. Tolik o současném dění v King Gizzard, jimž by bezmála nekonečnou kreativitu a neúnavnost mohli závidět snad všichni zbývající muzikanti na planetě.


Napište komentář