Závěr Brutal Assault okořenily jak skvělé koncerty, tak nejotravnější déšť

Gutalax - Brutal Assault 2019 | Foto: Kateřina Postránecká, MonsterMusic

Čtyřiadvacátý ročník metalového festivalu Brutal Assault je již za námi a jeho poslední den utkvěl v paměti snad vůbec nejlépe. Proběhla během něj řada těch nejlepších koncertů stejně tak jako dlouhý a otravný odpolední déšť. Přestože byl areál pevnosti Josefov celý nechutně zabahněný, tisíce metalistů se nenechaly odradit a užily si závěr té největší metalové akce v Česku.

Přestože se první koncert odehrával už v půl jedenácté (což je pro řadu lidí po třech dnech festivalu brutálně brzy), na českou goregrindovou kapelu Gutalax přišlo téměř tolik lidí jako na největší večerní headlinery. Pod pódiem probíhala ta největší párty a na sociálních sítích slavily úspěch fotky se záchodovou kabinkou, kterak si užívá stage divingu. Kapela navíc všechny potěšila (a pobavila), když vůbec poprvé pustila svůj nový videoklip. Žádná legrace však netrvá věčně, a tak Gutalax vystřídala rovněž česká kapela Mallephyr. Ta se pochlubila výtečně zahraným blackened death metalem, jehož kvalitou se přiblížila i těm největším zahraničním vzorům.

Čtěte také: Pátek byl na festivalu Brutal Assault zahalen temnotou

Krátce po poledni všechny příznivce technického brutálního death metalu potěšila německá kapela Cytotoxin, jež se po celou svou tvorbu volně inspiruje černobylskou jadernou havárií a má energie na rozdávání. Hned po nich se ukázali japonští Vampillia, kteří se prezentují jako brutal orchestra a nejsou tímto označením daleko od pravdy. Zakládají si na hře s emocemi, žánrových proměnách i bohatém zvuku – za ten jistou částí vděčí i přítomným houslím.

Tvrdé odpoledne a ještě tvrdší večer

O půl páté se na hlavním pódiu ozvaly tóny skupiny Demolition Hammer, jež patří mezi kultovky ve světě thrash metalu. Pocházejí z města New York, hrají již od roku 1986 a rádi se vrací ke své debutové desce, která je dnes považována za jeden z milníků celého žánru. Kdo měl chuť posunout se hudebně více do současnosti, mohl se přemístit na Obscure stage a vychutnat si vystoupení japonských Violent Magic Orchestra. Nic takového jako oni na festivalu nikdo jiný nepředvedl – jednalo se o ultra rychlou elektronickou show se světly, jež by nejeden epileptik nemusel přežít. Kapela rovněž ukázala schopnost komunikovat s publikem bez jediného slova a vděční diváci se skupině odměnili divokým mosh pitem.

Čtěte také: Čtvrtek v pevnosti Josefov přinesl první vrcholy té největší brutality se švédskými Meshuggah

Hned poté na hlavním pódiu vystoupilo skutečně velké jméno (alespoň pro příznivce progresivního rocku) v podobě Američanů Animals As Leaders. Tito skvělí muzikanti si dokáží skvěle pohrát s prolínáním žánrů stejně jako s náročnými hráčskými technikami a výjimečným citem pro atmosféru. Na Obscure stage mezitím spustil svůj set skotský one man projekt Saor, samozřejmě ale nebyl sám – obklopil se kapelou, ve které nechybí ani housle, a udělal radost fanouškům atmosférického black metalu. S postupujícím večerem byl na hlavní stage k vidění jeden z headlinerů, a sice řecká melodic death metalová kapela Rotting Christ. Přestože v některých skladbách podle očekávání předvedli skvělý výkon, jiné věci z jejich rozmanité tvorby nezahráli úplně naplno a skupina pak sklidila drobnou kritiku.

Čtěte také: Brutal Assault 2019 zahájili Parkway Drive, Therion nebo Jinjer

Návštěvníci festivalu lační kvalitního metalu však byli uspokojeni nedlouho poté, kdy zahrála legendární grindcore kapela Napalm Death již po desetiletí známá svou neřízenou energií a hned po nich Mgla aneb klasika polského black metalu. Přestože je v tomto subžánru skupin skutečně mnoho, tato kapela se vyznačuje svým typickým rukopisem i zvukem a pro mnohé to byl skvělý závěr posledního dne. Ti otrlejší vyčkali i koncertu slavných britských death metalistů Carcass. Každopádně byli všichni návštěvníci nadšení z vydařeného zážitku a nezbývá než se těšit na příští půlkulatý ročník – už teď je známo, že za rok zahrají velká jména v podobě Asphyx nebo Dark Funeral.

Text: Michal Tykva

Podívejte se na fotoreport!


Napište komentář