Nová deska Tomáše Kluse nabízí širokou škálu barev

Tomáš Klus | Foto: youtube.com

Tomáš Klus se v poslední době často objevuje v médiích. Zřejmě nejen díky své tvorbě, ale též pro své postoje k životu a názory na českou společnost. Nyní vydává nové album s názvem Proměnamě, které se na svět příliš nezlobí a ladí pozitivní vlnu. Na téhle desce si Kluse rozhodně muzikantsky užijete.

Už při poslechu první skladby Jsem zjišťujeme, že tohle album bude zcela jiné, než ta předchozí. A v čem? Především v tom, že Tomáš Klus si pro svoji novinku Proměnamě přizval svou Cílovou skupinu, jež doplňuje písničky širokou škálou nástrojů. Vedle elektrické kytary, baskytary a bicích si posluchač může užít i piano, kontrabas, trubku, občas i banjo a také smyčce. Svou akustickou kytaru však drží zpěvák stále v každé písni. Songy tak nezní jako od jednoho písničkáře, ale spíše jako od celistvé kapely.

Vyhrajte podepsané CD Proměnamě v soutěži!

Album, které vyšlo v druhé polovině března, je také dosti bohaté žánrově. Vedle několika klasických klusovek stojí písně swingové, jako například První píseň. U Amores Perros zase převládají zejména prvky flamenca. Ve stejném stylu je i Pan Toffel, jež je skladbou velmi povedenou a zábavnou a v česko-španělském stylu zpívá i sám Klus. Titulka Napojen se od již uvedených odklání a skoro připomíná píseň z pohádky. (Zkušenosti přeci jenom už Klus má, a to z pohádky Tajemství staré bambitky, ve které si zazpíval i zahrál.) Zřejmě bude patřit k nejoblíbenějším skladbám alba.

Na Proměnamě nechybí samozřejmě ani protest song; jmenuje se Žabí král a odkazuje, téměř depresivně, na loňské prezidentské volby. Naproti tomu velice pozitivně zní skladby jako Oblomov nebo Taneční. Celkově je album docela veselé a příjemně se poslouchá. Asi nejvydařenější skladbou je Nezapomínej, která má v sobě sílu a dobrý text. I když nutno dodat, že textově vyniká skoro každá písnička. Album uzavírají dvě skladby – instrumentální verze Napojen a singl Anna. Obě nemají příliš co nabídnout, prodlužují již tak dlouhou stopáž. Perfektním závěrem by byla písnička Noe.

Čtvrté řadové album Proměnamě zaujme svou bohatostí – žánrů, nástrojů i textů. Na jednu stranu může placka působit nesourodě, na tu druhou můžeme naopak vnímat její barvitost, která nabízí každému ten jeho odstín. Tomáš Klus ukazuje, že už není jen slaďouš s kytarou, ale že má své názory a pohledy na svět, za kterými si stojí. Je na posluchačích, zda-li se s nimi ztotožní a Klusovi se díky nim rozšíří okruh fanoušků. Otázkou je, jestli tohle všechno bylo úmyslem, nebo přirozeným vyústěním Klusovy životní filozofie.

ProměnaměTomáš Klus – Proměnamě
Skladby:
Jsem, První píseň, Oblomov, Amores Perros, Vločka, Napojen, Procit, Narozeninovál, Pan Toffel, Nezapomínej, Žezlo, Taneční, Žabí král, Noe, Napojen II, Anna