Evžen Hofmann: Myslím, že RetroSpektiva v mnoha směrech překračuje zažité normy

Evžen Hofmann | Foto: Marie Veselá

Evžen Hofmann, kytarista skupiny Kryštof, vydal před pár dny sólové instrumentální album s názvem RetroSpektiva. Jak nová deska vznikala a jaké hudební vlivy se do ní promítly nám prozradil v následujícím rozhovoru.

Co Tě vedlo k nahrání instrumentálního alba?

Vedl mě vnitřní pocit, že je potřeba něco podobného udělat. Nyní se všemi zkušenostmi, schopnostmi, ale i zázemím, které mám v podobě svého profesionálního hudebního studia Taurus Records. Natočit album, které bude prezentovat moji sólovou hru na elektrickou kytaru.

Čtěte také: Evžen Hofmann: Kapelám nabízím produkci i aranž. Hudbu se snažím posunovat o úroveň výš

Název RetroSpektiva odkazuje na Tvou hudební kariéru, jakým způsobem ji reflektuje?

Shrnul bych ji do prozatím uskutečněných tří snů. Tím prvním je téměř dvacetileté působení v kapele Kryštof, na což jsem patřičně hrdý. Jsme prima parta muzikantů i kamarádů. Mám obrovskou radost, že tvořím 1/7 jedné z nejlepších českých kapel. Druhým snem byla nedávná dostavba studia Taurus Records, které patří svým vybavením a realizací mezi top nahrávací studia u nás. A třetím snem je právě RetroSpektiva. Tedy sólové instrumentální kytarové album. Artikl, který dnes již nikdo netočí a i právě proto jsem ho natočil. Pro svou radost, pro radost fanoušků kytarové hudby a snad i pro některé příznivce Kryštofu, i když je to hudebně zcela jiný vesmír – prezentovat, že i dnes jsou tady sóloví kytaristé, kteří mají co říct. Myslím, že RetroSpektiva v mnoha směrech překračuje zažité normy a nabízí nová moderní instrumentální řešení v oblasti sólové kytary.

Jaké pro Tebe bylo pracovat na sólovém albu, když jsi zvyklý fungovat spíše v rámci kapely?

Samozřejmě, že mne většinou každý zná zejména z účinkování ve skupině Kryštof, což je můj první splněný hudební sen, ale kromě toho působím i jako producent a aranžér ve svém studiu Taurus Records. Tedy mám za sebou projekty, kde jsem získal potřebné znalosti, důležité pro realizaci tak těžkého projektu, jakým RetroSpektiva bezesporu je. Výčet rovin vzniku alba je veliký, tedy namátkou se jednalo o vymýšlení nápadů, nahrávání nástrojů, aranž nahrávky, editace materiálu, hrubý mix apod. Více bylo nad mé síly a proto jsem si jako obvykle přizval ke spolupráci svého kamaráda a skvělého zvukaře Filipa Mošnera. Filip u mne upravil znění nahrávek a vyjel finální mixy přes jeho atomové hodiny a pak už se posílalo do pražského studia, kde o pár dnů později udělal mastering skladeb.

Čtěte také: 11 kytaristů, 4 otázky: S kterou písničkou začínali a na co myslí při hraní sóla?

Co Tě inspiruje při tvorbě muziky?

To jsou většinou momentální nápady, často přicházejí ve formě improvizace. Já jsem improvizační hráč a někdy ze mně něco vypadne, že i sám sebe překvapím. Takto vznikly některé fragmenty melodických motivů na albu, ale i třeba kytarové sólo ihned v úvodní písni Himaláje. Postupem času pak jedna skladba inspirovala druhou a když jich bylo přes pět, tak jsem si řekl, že by bylo dobré album dotáhnout do konce.

Jak dlouho deska vznikala?

Materiál jsem sbíral okolo čtyř let, první melodie dokonce ještě v mém domácím studiu. Pozdější nápady a plnohodnotné realizace vznikaly pak v mém velkém studiu Taurus Records. Zejména současný rok 2018 byl hektický, kdy jsem na poslední chvíli dohrával party, některé skladby znovu aranžoval a také přizval do studia k hostování své kamarády Vaška Žůrka na bicí, Pepu Páchu na basu a Ivo Samiece na perkuse. Upřímně řečeno, jsem rád, že jsem to celé zvládl. Nyní si chci od dalšího nahrávání určitě odpočinout.

„Hlavním cílem bylo nenudit. Album RetroSpektiva je úplně jiný hudební vesmír.“

S jakými styly se na tomto albu setkáme?

Hlavním cílem bylo nenudit. Tedy je to pestré a bohaté, jak po stránce stylů tak i aranží jednotlivých skladeb. Setkáme se zde s vlivy popu, latiny, rocku, hard rocku a na konci alba dokonce i s prvky vážné hudby. V aranžích uslyšíte v úvodu tibetské misky, ve středu alba basové synťáky, atmosférické pady, rytmické loopy a v závěru dokonce smyčcový orchestr.

Plánuješ s albem RetroSpektiva koncertovat? Případně i v rámci koncertů s kapelou Kryštof?

V současnosti to není aktuální. Tento rok je ve znamení skupiny Kryštof, kdy jedeme od začátku až téměř do konce roku buďto akustické turné anebo přes léto uskutečněné Kryštof kempy. V rámci koncertů Kryštofu se to určitě nehodí a nebylo by to ani vhodné. Uvedl jsem již výše, že se jedná o zcela jiný hudební vesmír.

Ve vydaném videoklipu jsme nahlédli do Tvého hudebního studia Taurus Records. Dočkáme se i dalších videoklipů?

Ano, studio Taurus Records bylo použito pro přibližně půlku videoklipu titulní skladby RetroSpektiva. Pokud bude něco dál, uvidíme. Každopádně se zde předtím natáčel klip pro ostravskou skupinu Easy Steps, kterou produkuji. Kluci jsou bezvadní a mají jedinou vadu na kráse, že nemají schopného manažera. Pokud tedy někdo takový jste, určitě se ozvěte a já to klukům předám.

Sólová deska byla jedním z Tvých snů. Máš ještě další hudební sny?

Zahrát si na kytaru s Yngwie Malmsteenem. Ale vážně – jsem nyní velice spokojený a vděčný ve všech směrech. Za ty úspěchy s Kryštofem, za tu možnost mít vlastní špičkové hudební studio i za tu možnost produkovat své i cizí projekty. Moc mne práce okolo hudby baví, tedy dělat to všechno pokud možno co nejdéle.

Plánuješ v sólové tvorbě pokračovat nebo jde jen o jednorázovou záležitost?

To se teprve uvidí a pokud ano, pak zřejmě další projekt bude odlišný. Nechte se překvapit.


Napište komentář

Václav Pilka
O Václav Pilka 104 Článků
Jsem student kreativního psaní v Praze a hudba je pro mě obrovská část života. Protože ale nikde nehraju, tak o ní alespoň píšu. Žánrově se skoro vůbec nevymezuju, takže mám rád třeba Enter Shikari, Architects, Blink-182, Brand New, Yung Leana nebo The 1975. Vedu mimo jiné i blog o méně znamých kapelách justlisten.cz