Český slavík 21: Estráda z minulého století, nebo politická kampaň?

Český Slavík 21 - Řezník | Foto: Martin Bambušek, MonsterMusic

Anketa Český slavík se naposledy pořádala v roce 2017. Proměnit konzervativní a kostnatou hudební anketu v něco, co by reflektovalo aktuální hudební scénu, byl dost složitý úkol. Také kvůli tomu, že se v minulosti celá anketa opírala především o jméno Karla Gotta. S jeho úmrtím však zbyla jen estráda bez tváře.

Organizátor Karel Janeček sliboval nový systém hlasování D21, který měl být spravedlivější a mnohem více reflektovat přání fanoušků. Díky možnosti odeslat až tři hlasy jsme mohli vidět opět ta stejná jména, jen v přeházeném pořadí. Ale pěkně popořadě.

Čtěte také: Řezník: Můj rap už nejsou jen storky, jak někoho vraždíme v lese

V kategorii Zpěvačka roku vyhrála Ewa Farna a popravdě, žádný z vítězů dalších kategorií už nemohl být blíže realitě. Poslední tvorba zpěvačky je opravdu kvalitním popem s přesahem k ženským i celospolečenským palčivým tématům. Ne nadarmo se rodačka z polského pohraničí nedávno objevila na newyorské Times Square v rámci playlistů Spotify podporující ženské umělkyně v hudebním odvětví. Stříbrný slavík pro Lucii Bílou už je spíše kukátkem do let minulých a sentimentem fanoušků, u třetí Evy Burešové vlastně nikdo moc nechápe, o koho jde. Každopádně je Český slavík anketa popularity. Nebavíme se o tom, kdo v uplynulém roce nejvíce rezonoval hudebním prostředím, případně kdo vydal kvalitní album. Rozhodli diváci a možná i intenzita výzev daných interpretů na sociálních sítích.

Překvapení ve stojatých vodách mezi kapelami

Mezi kapelami se očekával klasický souboj mezi Chinaski, Kryštof nebo Kabát. Poslední dvě jmenované kapely si odnesly ocenění za stříbrného a bronzového slavíka a překvapivé vítězství ukořistili frýdecko-místečtí Mirai. Upřímná radost party mladých kluků nešla přehlédnout ani v poslední řadě či balkonech Hudebního divadla Karlín, kde se ceny předávaly. S pokorou sobě vlastní poděkovali, že se mohli dostat do společnosti kapel, jejichž songy oni sami přehrávali u táboráku na kytaru. Škoda, že právě Mirai na galavečeru nevystoupili. Právě oni totiž mohli ukázat, jak vypadá pop v roce 2021. U některých vystupujících měl totiž člověk nepříjemný pocit, že se vrátil někam hluboko do minulosti. Například u závěrečného mixu písní Karla Gotta, které jako poctu Mistrovi zazpívali Petr Kolář, Markéta Konvičková nebo Monika Absolonová.

Fotoreport: Jak to vypadalo na vyhlášení Českého slavíka 21?

Když pořadatelé slavíků prohlašovali, že anketou chtějí pomoci české kultuře, možná mohli zaangažovat i mladé a méně známé zpěváky a využít jedinečné možnosti představit je mainstreamově laděnému publiku a opravdu tak nějakým způsobem hudební scéně pomoci. Po vystoupení kapely Kryštof a Marka Ztraceného to však vypadalo spíše jako hudební večírek pro vyvolené. Vystoupení Kapitána Dema s jeho čardášovou crew jen umocnilo celkový dojem z večera. Těžko říci, jestli i on sám si tím ze soutěže tak trochu neutahoval.

Tenhle slavík není pro mladé…

Smutná a velmi všeříkající byla kategorie Hip Hop a Rap. Jak je známo, mladí rappeři si pro hudební ceny nechodí, nevyzývají své fanoušky k hlasování a anketou spíše opovrhují. To vše podtrhl vítěz kategorie – Řezník, kterému před několika lety pořadatelé cenu odepřeli. V děkovné řeči mluvil o tom, že anketa naprosto nekoresponduje s tím, co je skutečně populární, a to zvláště mezi mladými lidmi. Vyzval své fanoušky, aby už mu hlasy neposílali. Zmínil i onu odepřenou finanční výhru, kterou dosud nedostal a předávající Jakub Horák mu pohotově předal obálku, kde by údajně těch sto tisíc mělo být. Ani Marpo jako stříbrný držitel slavíka se ten večer nedostavil a nejinak tomu bylo u mladého rappera Viktora Sheena v kategorii nejstreamovanější skladby.

Letošní ročník byl také speciální tím, že vítězství v mužské kategorii již nemohl obhájit Karel Gott. I kvůli tomu se na kategorii upínala největší pozornost. Čistě teoreticky se totiž mohlo stát, že by zvítězil Tomáš Klus, který před pár týdny svou účast na slavíkovi zrušil, a to kvůli partnerovi soutěže, Rádiu Impuls patřícímu pod svěřenecký fond Agrofertu. Nakonec se ale žádné drama nekonalo. Vítězství bral Marek Ztracený (stal se také absolutním slavíkem) před druhým Pokáčem a třetím Richardem Krajčem.

Po tom všem se v ústech rozlévá hořká a palčivá otázka. Mělo znovuobnovení soutěže popularity nějaký smysl? Absolutně ne. Tedy ne pro člověka, kterého hudba opravdu zajímá a neoslovují ho celebrity z bulváru. Celý přenos nesnese ani v náznacích srovnání s velkými zahraničními hudebními cenami. Nesleduje trendy, moderátoři se opírají o stereotypy a sám ředitel Karel Janeček na konci pořadu vede dlouhý a nudný monolog a politice a očkování. Vzhledem k tomu, že on sám přemýšlí nad vstupem do politiky, je možné, že jsme se my všichni stali jen oběťmi politické kampaně. Jen si vzpomeňme na billboardy ve městech lákající na sledování “jednadvacítky” s tváří Janečka přes celou plochu. Jedinou možností, jak poslat zbytečnou anketu do věčného zapomnění, je její vědomé přehlížení. To jediné si totiž zaslouží.


Napište komentář