King Gizzard upekli s deskou L.W. koláč plný překvapení

King Gizzard & the Lizard Wizard | Zdroj: facebook.com/kinggizzardandthelizardwizard

Australská skupina King Gizzard & the Lizard Wizard patří momentálně k těm vůbec nejznámějším ve světě psychedelického rocku. Během své velmi bohaté diskografie sice odskočila k mnoha žánrovým obohacením (od šedesátkového soft rocku po úderný thrash metal), její nejnovější dílo je však psychedelii nanejvýš věrné. Deska L.W. je pokračováním stejně laděného předchůdce jménem K.G., a stejně jako první část rozhodně stojí za poslech.

Kapela King Gizzard & the Lizard Wizard vznikla teprve roku 2010 ze skupiny přátel, kteří milovali společné jamování. Netrvalo však dlouho a stal se z nich stroj na skládání a vydávání dalších a dalších desek, z nichž není žádná vyloženě slabší než ostatní. King Gizzard naopak po celou svou existenci vydávají klenot za klenotem a nejinak je tomu v případě poslední desky jménem L.W.. Kapela svou genialitu ve světě psychedelické mikrotonální hudby ukázala již roku 2017 na albu Flying Microtonal Banana a pravdou je, že jí tento žánr sedí snad vůbec nejvíce. L.W. je (stejně jako ostatní desky) plná songů té nejvyšší kvality a posluchači nedá ani na chvíli vydechnout.

Po textové stránce je hodně přítomných veršů věnováno ochraně životního prostředí a klimatické krizi, která působí jako čím dál tím větší strašák (v Austrálii tím spíš po krutých zkušenostech s rozsáhlými požáry). Příkladem je toho již první píseň s poněkud angažovaným názvem If Not Now, Then When?. Krom úvodního a velmi dynamického nájezdu celé kapely je vybavena také velmi působivým animovaným klipem. Po hudební stránce však zaujme zejména vysoko položený a křehký vokál frontmana Stu Mackenzieho, který jen umocňuje disonantní dojmy z orientálních motivů, jež jsou zasazeny do rytmiky přesné jako stroj. Těžko si představit počáteční píseň, jež by posluchače vtáhla do poslechu desky lépe.

Druhá skladba dostala jméno O.N.E. a “Gizzardi” v ní v plné parádě pokračují ve své psychedelické jízdě, a to s vybraným smyslem pro střídání jemných a dynamičtějších částí i pro melodie, které příjemně kontrastují s hypnotickými motivy. Přímo navazuje song Pleura a rovněž v něm si kapela obratně hraje se vším, čemu vládne – od artovějších částí s akustickou kytarou po vrstvení rytmů a úderné riffy a vyhrávky. Snad nikdo nemůže při poslechu necítit ohromnou (až magickou) energii, již kapela vkládá do svých virtuozních výkonů. V Supreme Ascendancy se předvedl zejména bubeník, celkově se však jedná o další silné místo, kde krom čarodějného klavíru v pozadí vyniká především chytlavý refrén. U King Gizzard je obecně na místě vyzdvihnout taktéž umění přijít se silnými melodiemi, které se  však nikterak neruší s hudebně do detailu propracovaným zbytkem.

Static Electricity se možná až příliš vznáší v oblacích, repetitivní motiv je však zábavný stejně jako stupňování napětí. Slabých šest minut je ale skoro moc i na takovou parádu. East West Link naneštěstí začíná motivem, který nezní moc originálně a stejně tak zbytek písně zní tak trochu vyvařeně z vody. Následující Ataraxia působí oddychovým dojmem bezmála jak z rockové tancovačky, jinak lze ale jen těžko něco vytknout, jelikož kapela po technické stránce všechny skladby vždy doladí do nejmenšího detailu.  Se songem See Me začíná již od první vteřiny mnohem zajímavější čtvrttónová kompozice, ve které opět celá kapela ukazuje, co má v sobě. Jedná se však zejména o pomyslnou předehru finálního téměř devítiminutového opusu jménem K.G.L.W. Ten se od prvních okamžiků dostává pod kůži svými neodolatelně důraznými postupy, všudypřítomnou skladatelskou i muzikantskou vynalézavostí, zdánlivou nepředvídatelností i těžkými (až doomovými) riffy.

Ve výsledku se jedná o velmi důstojné pokračování dvou dřívějších desek, které byly také zaměřeny na průzkum mikrotonálních možností psychedelického rocku. I přes určité přešlapy v druhé části desky L.W. může málokterý posluchač uvažovat o tom, že by King Gizzard & the Lizard Wizard nebyli pány svého žánru. Opět vydali znamenitou a velmi zábavnou desku, a to pouhých pár měsíců po předešlé a s plánem stihnout během roku 2021 další dvě. Nezbývá než doufat, že jejich bezedná studnice nápadů ještě dlouho nevyschne.

King Gizzard & the Lizard Wizard – L.W.

Skladby: If Not Now, Then When?O.N.E.PleuraSupreme AscendancyStatic ElectricityEast West LinkAtaraxiaSee MeK.G.L.W.
Celkový čas: 42:10 min