Heilung nás opět přivedli mezi své dávno mrtvé předky

Heilung | Zdroj: facebook.com/amplifiedhistory

Hudební seskupení s názvem Heilung tvoří muzikanti z několika germánských zemí, a sice z Norska, Dánska a Německa. Jsou oblíbení mezi mnoha metalisty, jejich hudba je ale mnohem bližší pohanskému folku a také konceptuálnímu umění s epickým nádechem. Jejich misí je zavést posluchače do Skandinávie dávných věků (dobou bronzovou počínaje a Vikingy konče). Na nové desce jménem Drif opět nejde o nic jiného, koná se toho jen málo nového a celkově jde spíše o průměr.

Práce germánské skupiny Heilung je již několik let dobře známá pro svou precizní kompozici, která zdárně dovede situovat posluchače doprostřed mrazivých větrů, válečných lodí i vílích rituálů za úplňku na útesu. Kapela je nejsilnější při živých vystoupeních, kde jí pomáhají nejen lidové nástroje, ale také propracované kostýmy a dekorace scény. Posláním skupiny je bezpochyby také “léčba”, jak v němčině naznačuje už samotný název. Muzikanti mají za cíl dostat své fanoušky do stavu naprostého klidu a míru. Nemůže být pochyb o tom, že by s novou deskou Drif skupina dosáhla obojího. Hudebníci si jsou dobře vědomi toho, že v domácím prostředí posluchači chybí koncertní vizualizace, a tak si ve studiu dávají tím spíše záležet. Zdá se však, že se Heilung zuby nehty drží osvědčených schémat, což po dvou dosavadních deskách může leckomu připadat jako trochu málo.

Jedním ze sympatických rysů desky je nicméně už samotný název – slovo drif označuje shromáždění či skupinu lidí a přesně v tom duchu kapela vnímá své dílo, totiž jako jakési seskupení melodií, příběhů a atmosféry. Pradávnému vyprávění nerozumí skoro nikdo (tím spíše v České republice), použitý jazyk však jedině posiluje fantazii posluchače, což je ve výsledku záměr celého projektu. Z hudby toho zbývá poměrně málo, což by v rámci mozaiky založené na bájích a mýtech vadit nemuselo. Smutnějším faktem je ale to, že kapele se těžko daří hledat nové cesty a většina melodií zní v bleděmodrém jako to, co posluchačům Heilung naservírovali již před několika lety. Světlejším místem však budiž třeba skladba Tenet, která se z počáteční zadumanosti zajímavě stupňuje do poměrně ostrých momentů.

V tvorbě Heilung není příliš prostoru pro vytahování se s instrumentálním mistrovstvím v jakýchkoliv šílených sólech, o to víc však vynikne i ten nejobyčejnější hudební motiv. Velikou kvalitou je samozřejmě smysl i pro ty nejmenší detaily, v rámci kterých se jednotlivé skladby líbezně přelévají. Mnoho lidí by jistě souhlasilo, že při poslechu je tím vůbec nejkrásnějším hřejivý (a technicky velmi čistý) hlas zpěvačky Marie Franz. To, jak dokáže vrstvit své nápěvy, je zkrátka ohromující a její výkon sám o sobě dělá z této mystické kapely něco neobyčejného. Drsné hlasy neotesaných válečníků jí pak tvoří znamenitý protipól – zde je jedním z nejpodařenějších okamžiků pochodová skladba Buslas Bann. Vše je bezpochyby umocněno brilantní prací se studiovým zvukem a nápaditým použitím hudebních nástrojů, které se běžným smrtelníkům sotvakdy dostanou do rukou.

Heilung neodvedli špatnou práci – dá se říct, že fanoušci dostali přesně to, co očekávali. Deska Drif je skutečně jako dělaná na zasněný odpočinek v pohodlí obývacího pokoje. Jediným problémem je, že album je na první poslech jen těžko k rozeznání od předchozích počinů (kterých zatím ani nebylo mnoho). Těžko se přitom věří, že se v tak ohromném světě plném valkýr, velmožů a pohanské mystiky nenajde hlubší studnice hudebních nápadů a neotřelých postupů, tím spíš v rukách těch nejpovolanějších. Jde však v podstatě o jediný zásadní nedostatek a album samo o sobě funguje přesně tak, jak má, a posluchače nakloněného skandinávské poetice může jen těžko nudit (a to trvá bezmála hodinu). Ještě záživnější jsou nicméně živá vystoupení Heilung, jedno z nich proběhne již 4. listopadu v pražském Foru Karlín.

Heilung – Drif

Skladby: AsjaAnoanaTenetUrbaniKeltentrauerNessoBuslas BannNikkalMarduk
Vydavatelství: Season of Mist