SUM 41 na Order In Decline přitvrdili a bojují proti nenávisti i rasismu

SUM 41 - ledárny Braník, 2019 | Foto: Adam Helma, MonsterMusic

SUM 41 jsou zpět s novou deskou Order in Decline, na které rozhodně nezpomalují. Nové písně jsou ba naopak ještě rychlejší, agresivnější, političtější a jasně dokazují, že kapela je na vrcholu své kariéry.

SUM 41 dlouhá léta nikdo nebral vážně a mnozí je automaticky vnímali pouze jako jednu z mnoha dalších pop-punkových kapel počátku tisíciletí. Nutno ale říct, že tomu již od začátku bylo tak trochu neprávem, jelikož kapela vždy vynikala především svým talentem kombinovat tradiční chytlavé pop-punkové melodie s hip-hopovými, či metalovými prvky – od pop-punkových začátků, přes metalové album Chuck (2004), pop-rockové Underclass Hero (2007), dekadentní Screaming Bloody Murder (2011) až po epické 13 Voices (2016). SUM 41 během své dosavadní kariéry představili mnoho tváří a člověk si nikdy nemohl být jistý s čím kapela přijde příště.

Mohlo by se proto až skoro zdát, že nová deska Order In Decline je v tomto směru zklamáním, jelikož nezní vůbec překvapivě a nabízí přesně to, co jsme u SUM 41 již slyšeli na posledních deskách a hlavně to, co na nich milujeme. Byla by ale chyba si myslet, že se jedná o něco špatného, či rutinního! Kapela prostě použila osvědčený recept, který postupně dovedla k dokonalosti. Základní ingrediencí stále zůstávají chytlavé melodie a silné refrény. Kapela pouze oproti předchozím albům ještě více přitvrdila a přidala epičtější kytarová sóla, což ale vše dokázala nakombinovat tak, že vše zní naprosto přirozeně a nenuceně.

Velký posun je také zřejmý v textech nových písní, jejichž námětem již nejsou pouze osobní svědectví frontmana Derycka Whibleyho, či tradiční popěvky o nešťastné lásce. Ačkoliv sám Deryck tvrdí, že jeho záměrem rozhodně nebylo napsat politickou desku, faktem zůstává, že právě současné politické dění Derycka ve velké míře ovlivnilo a inspirovalo. S výjimkou písně 45 (A Matter Of Time), která je přímou kritikou současného 45. amerického prezidenta Donalda Trumpa, se však kapela spíše snaží poukazovat na obecné problémy ve společnosti jako jsou nenávist a rasismus a nabádají svými písněmi lidi k tomu, aby se těmto problémům postavili.

SUM 41 to však stále umí i pomalu a emocionálně, což na novém albu dokazují balady Never There a Catching Fire. První zmíněná je velice osobní klavírní skladba o otci, kterého frontman Deryck Whibley nikdy nepoznal. Druhá je zároveň poslední písní na celém albu a taktéž se zabývá vážným tématem. Dle slov samotného Whibleyho ji původně zamýšlel jako milostnou píseň pro svou ženu, avšak inspirován nedávnými tragickými odchody ikon hudebního světa jako Chestera Benningtona nebo Chrise Cornella nakonec napsal song o tom, jak těžké to je, když člověka opustí milovaný člověk.

Celkově by se novinka Order In Decline dala nazvat nejpovedenějším albem v kariéře SUM 41 ve smyslu, že se jedná o perfektního nástupce předchozí tvorby a vývoj kapely se jeví velmi pozitivně a přirozeně. Někdo by mohl namítnout, že kapela přestala být inovativní a aplikuje staré, již použité postupy, avšak proč něco měnit, když všechno zatím skvěle funguje? Na rozdíl od mnohých kolegů z branže se SUM 41 nebojí stále spoléhat na drsné kytary, metalová sóla a chytlavé refrény, což například já osobně v dnešní době velmi cením.

Sum 41 – Order In Decline

Skladby: Turning Away, Out For Blood, The New Sensation, A Death In The Family, Heads Will Roll, 45 (A Matter Of Time), Never There, Eat You Alive, The People Vs …, Catching Fire
Celkový čas: 36:00 min